Wat zou de wereld er toch mooi uitzien als er geen conflicten waren? Alleen is dat helaas alleen in de perfecte wereld zo en die bestaat nu eenmaal niet. Een conflict ontstaat vaak door miscommunicatie. Iemand verzend informatie en de ander heeft iets niet goed begrepen en doet daarna niet wat de bedoeling is. Of de persoon die het niet goed begrepen heeft krijgt een vervelend gevoel bij de persoon die de informatie verzonden heeft. De miscommunicatie kan zowel door de zender als de ontvanger en zelfs door allebei komen.
Nu hangt het natuurlijk af van de communicatieve skills en het empathisch vermogen van een persoon af hoe groot de kans is op een conflict. Alleen die kans kan nooit 0 zijn. We zijn in het communicatieproces nu eenmaal altijd met 2 of meerdere partijen. Hoe meer partijen hoe groter de kans op miscommunicatie en hoe groter de kans op een conflict. Als onze communicatieve skills goed ontwikkeld zijn dan kunnen we vaak meer informatie overbrengen dan wanneer de skills niet goed ontwikkeld zijn. En informatie overbrengen is iets anders als informatie verzenden. Want voor het overgebracht is moet het natuurlijk ook aankomen. En daar zit vaak het probleem. Je kan de informatie nog zo goed verzenden, alleen als de ander de informatie niet binnen krijgt is de informatie niet overgebracht. Dus je bent niet de enige die verantwoordelijk is voor het overbrengen van de informatie.
Maar ook het empathisch vermogen van een persoon is belangrijk om conflicten te voorkomen. Als je in staat bent om je in te kunnen leven in de situatie van een ander dan zul je vaak begrijpen waarom iemand iets op een bepaalde manier ziet. Of weten dat je het niet weet of niet kunt weten. Het begrip over iemand anders zijn situatie kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld niet boos word om wat iemand zegt omdat je je kan bedenken waarom die persoon dat zegt.
Het kan ook nog zijn dat je zelf denkt dat je geen conflict hebt omdat je het helemaal niet in de gaten hebt. We spreken al over een conflict als er minimaal 1 persoon last van heeft. En als die persoon dat niet tegen jou uitspreekt of er niets van laat merken. Kan het zijn dat jij er geen last van hebt maar dat je toch onderdeel bent van een conflict.
Je ziet dus dat communiceren een heel complex verhaal is en dat je het eigenlijk nooit perfect kan doen. Je kan wel aan je communicatieve skills werken en proberen om empathischer te zijn. Mocht je hierbij hulp kunnen gebruiken neem dan contact met me op.